N-VA Vilvoorde eist duidelijkheid over IVMH

Op 21 mei 2012

Nu een beslissing van het kabinet VDB over de toekomst van de IVMH nadert, eist N-VA duidelijkheid van zowel de minister als de Vilvoordse betrokkenen. Na maandenlang werken binnen de Raad van Bestuur, met een goed herstelplan als gevolg, is het tijd om met de Intervilvoordse vooruit te gaan.  Deze stad verdient een gezonde en goed werkende sociale huisvestingsmaatschappij. In de huidige situatie is dat al een werk van jaren. De voortdurende machtsspelletjes, met vooral de sociale huurders als slachtoffer, maken zelfs dit onmogelijk.

N-VA Vilvoorde: “We zijn het nu onderhand wel kotsbeu dat er verschillende gezichten worden opgezet voor en achter de schermen van de Vilvoordse politiek. Het dossier van de IVMH is hiervan het laatste voorbeeld en wat voor een! Wij eisen bijvoorbeeld ook duidelijkheid van de Vilvoordse sp.a in hun bedoelingen. Zogezegd meezoeken naar een oplossing, maar dan achter de schermen alleen maar vertragen, tegenwerken en zelfs beschimpen is geen manier van doen, toch niet de onze.  Niemand wordt hier beter van, duidelijkheid is essentieel om in een goede verstandhouding te werken.”

Gemeenteraadslid en lid van de raad van bestuur van de IVMH Kevin Vincke: “Het valt op dat de sp.a zich de laatste maanden in het schepencollege en vergaderingen over de IVMH met drogredenen heeft ingedekt tegen een mogelijke beslissing van de minister tegen de IVMH. Het is alsof ze al wisten wat er op komst is. Is het nu de bedoeling als reddende engel de Intervilvoordse binnen te vallen? Willen ze die dan laten opdoeken, of redden? En hoe gaan ze die dan anders redden dan op de manier die het herstelplan voorstelt? Dat plan is, ondanks het niet mogen inzien van een zelf aangevraagde audit en geen enkele hulp van het kabinet Van den Bossche, immers zeer compleet in haar financiële aanpak, maar ook op het vlak van transparantie en efficiëntie van de dienstverlening. We hebben veel vragen en vrezen de ware antwoorden.”

Jan Anciaux: “We hebben afgewacht in de periode dat de Raad van Bestuur de nieuwe directeur en voorzitter heeft geholpen in de opmaak van een zo compleet mogelijk herstelplan. Het is toch afgeraakt binnen de deadline en de kwaliteit is daar zeker niet slachtoffer van geworden. En als de minister de tijd heeft om in de pers te laten uitschijnen dat de huidige Raad van Bestuur geen daadkracht toont, mag ze ons ook even komen uitleggen waarom een recente besparingsbeslissing uit het herstelplan, met serieuze directe financiële impact moest worden geschorst door de Inspectie RWO. Ik ben ook benieuwd naar de rapporten van IAVA en RWO. Dat we die niet mogen inzien voor een mogelijk destructieve beslissing voor de Intervilvoordse maakt ons ook bezorgd.”

Deze stad moet al in zo veel dossiers afwachten door spelletjes zoals in de oude politiek om een beetje vooruitgang te bereiken. Het is nu genoeg geweest, de maskers moeten af en duidelijke beslissingen moeten worden genomen. Verschillen in opinie bespreek je als volwassen mensen. Ofwel zegt iedereen wat ze wat ze van plan zijn, ofwel moet men toegeven dat het niet meer draait om de stad, maar om de platte macht.