Stadsbestuur in de clinch met staatssecretaris

Op 24 maart 2012

‘Het open terugkeercentrum verdient een kans als proefproject omdat het kan helpen het terugkeerbeleid te realiseren waardoor op lange termijn de opvangcrisis kan bedwongen worden. Ik heb de indruk dat wel iedere partij achter het terugkeerbeleid staat, maar geen enkel gemeentebestuur bereid is om dit op eigen grondgebied te organiseren', aldus de staatssecretaris.

Bij haar aankomst werd zij opgewacht door een delegatie van N-VA die zich evenmin gelukkig toonde met de gang van zaken.

Burgemeester Marc Van Asch (CD&V) nam namens het schepencollege een al even resoluut standpunt in. ‘Onze stad kreunt reeds onder de zware migratiedruk. Wij kenden hier de jongste jaren al een explosieve instroom vanuit Brussel. Ik vrees dan ook dat dit centrum eerder een problematiek op gang brengt dan een oplossing biedt.'

Schepen van Financiën Corinne Olbrechts (Open Vld) nodigde de staatssecretaris uit om eens een bezoekje te brengen aan Vilvoorde. ‘Dan zal u ondervinden hoe gevoelig de problematiek hier al ligt', aldus Olbrechts.