Vissers kunnen opnieuw vissen

Op 14 mei 2011

De visvijver in het park Drie Fonteinen was een paar jaar geleden nog in zeer slechte staat. Herstellingswerken drongen zich op maar deze waren zo omvangrijk dat ze de financiële mogelijkheden van de stad ruimschoots overstegen. "Het stadsbestuur was genoodzaakt ze steeds maar uit te stellen", zegt Sportschepen Guy Ceuppens (sp.a). "Gelukkig kregen we van het agentschap Natuur en Bos het aanbod om van de vijver opnieuw één te maken die naam waardig. Begin 2008 werden de werken gestart met het aflaten van de vijver en het overbrengen van de vis naar de hoger gelegen vijver. Het slib werd uitgegraven en weggevoerd. Dan begonnen de werken aan de oevers om deze te versterken. Daarna moesten er nog omgevingswerken worden uitgevoerd. Ondertussen vulde de vijver zich weer langzaam met water. Sinds maart van dit jaar wordt er opnieuw op de vijver gevist. Gisteren werd een eerste lading vis uitgezet. Eind deze maand volgt nog een tweede lading, goed voor 450 kilogram kruiskroeskarper.

De vzw Vilvoordse Vissersbelangen werd intussen ook opgedoekt. Vanaf nu is het de vereniging 'De 3 Fonteinvissers', die als overkoepelende organisatie, instaat voor de praktische werking van het vissen en de officiële gesprekspartner is van de stad. Deze vereniging bestaat uit de Romantica vrienden, de Grondeling, de Kasteelvrienden, de Zeevissers en de Schippers."

Illegaal vissen

"Je moet wel aangesloten zijn bij een van deze verenigingen om hier te mogen vissen. Anders komt jan en alleman hier naartoe", legt voorzitter Jacques Meuris uit. "Het is niet de eerste keer dat we horen dat er hier 's nachts illegaal werd gevist. Vanaf nu is er echter ook weer meer sociale controle. Als ze hun controlekaart niet kunnen tonen gaan ze eruit. Sjacheraars die de vis mee naar huis nemen, moeten we hier niet."

Voor de verscheidene visverenigingen maakt het alleszins een groot verschil. "Nu is er eindelijk weer een visvijver in Vilvoorde. Tot nog toe moesten we op verplaatsing naar andere vijvers. Ook de kostprijs begon op te lopen."