Bouw fiets- en voetgangersbrug over het kanaal in Vilvoorde start volgend jaar

Op 7 september 2018, over deze onderwerpen: Verkiezingen 2018

N-VA Vilvoorde is uitermate tevreden met de vooruitgang van de stadsvernieuwing aan het water. Vlaams minister Ben Weyts kwam niet alleen het aangelegde combipunt, waar verschillende vervoersmodi samenkomen, voorstellen, maar bracht ook concrete toekomstplannen mee. De bouw van een gloednieuwe fiets- en voetgangersbrug over het kanaal start volgend jaar. ‘De nieuwe brug moet een absolute eyecatcher worden die Vilvoorde als stad aan het water helemaal op de kaart zet’, zegt de nummer 3 van N-VA Vilvoorde, Dries Verhaeghe.

De nieuwe fiets- en voetgangersbrug verbindt weldra de nieuwe stadswijk 4 fonteinen met het park 3 fonteinen aan de overkant van het water. De investeringskost wordt geraamd op circa 10 miljoen euro. De Vlaamse Waterweg neemt bij dit project het voortouw waarbij de keuze van de meest geschikte bouwpartner in de volgende maanden zijn beslag zal krijgen. Stad Vilvoorde en het Agentschap voor Natuur en Bos engageren zich tot een gezamenlijke financiële bijdrage in de realisatie van circa 30 %.

“Zowel het combipunt als de toekomstige brug passen perfect in onze ambitie om onze stad leefbaarder te maken, zonder de wagen te verbieden. Duurzame verplaatsingen worden makkelijker en de toekomstige brug wordt bovendien een ware eyecatcher van onze vernieuwde stad”, stelt Dries Verhaeghe, bestuurslid en nummer 3 van N-VA Vilvoorde. ‘Ook in ons verkiezingsprogramma 2019-2024 besteden we veel aandacht aan bijkomende mobiliteitsoplossingen.’

OCMW-voorzitter en lijsttrekker Jan Anciaux: “Het Watersite-project is één van de paradepaardjes van onze stad. Het project belichaamt onze vernieuwde stad aan het water. Een stad van de toekomst. Het project is inmiddels uitgegroeid tot één van de meest indrukwekkende stadsvernieuwingsprojecten in Vlaanderen. Met N-VA Vilvoorde in het stadsbestuur is onze stad de laatste jaren aan het transformeren van het lelijke eendje naar de sierlijke zwaan.”