Gemeenteraad keurt oproep van N-VA goed om meer geldautomaten te voorzien in Vilvoorde

Op 24 april 2023

De gemeenteraad van Vilvoorde heeft de oproep van N-VA gemeenteraadslid John Roobaert goedgekeurd om meer geldautomaten te voorzien in wijken waar er momenteel geen of slechts beperkte toegang is tot dergelijke faciliteiten.

De oproep van raadslid Roobaert kwam na het opmerken van een toenemend aantal klachten van inwoners en handelaars die ver moeten reizen om geldautomaten te gebruiken of die vaak te maken krijgen met storingen bij hun lokale automaten. Hij argumenteerde dat toegang tot geldautomaten een basisbehoefte is voor veel mensen, vooral de ouderen, handelaars en degenen die geen toegang hebben tot digitale bankieren.

De oproep vraagt ook aan de federale regering, en in het bijzonder aan de Minister van Economie, om dit probleem ter harte te nemen en de nodige initiatieven, zoals onder meer het opnieuw toelaten van handelaars om geldautomaten in de eigen handelszaak te installeren en beheren

De gemeenteraad heeft de oproep goedgekeurd en heeft verzocht dat de stad in overleg gaat met banken en andere relevante partijen om de mogelijkheid te onderzoeken om meer geldautomaten te voorzien in de betreffende wijken. Het doel is om ervoor te zorgen dat inwoners gemakkelijk toegang hebben tot deze belangrijke faciliteiten en om hun dagelijkse leven te vergemakkelijken.

Raadslid Roobaert verklaarde: "Ik ben verheugd dat de gemeenteraad mijn oproep heeft goedgekeurd om meer geldautomaten te voorzien in wijken waar ze momenteel schaars zijn. Dit is een belangrijke stap in het waarborgen van de toegankelijkheid van essentiële bankdiensten voor onze inwoners en handelaars, vooral voor degenen die zich in een kwetsbare positie bevinden."