Jong N-VA voert actie tegen Brusselse stadstol

Op 23 februari 2021

De Brusselse stadstol is een pestbelasting die de Vilvoordse pendelaar tot €2000 per jaar kan kosten. Jong N-VA Vilvoorde vindt het onaanvaardbaar dat het Brussels Hoofdstedelijk Gewest deze belasting voor iedereen die Brussel met de auto binnenrijdt eenzijdig wil opleggen. Aangezien het stadsbestuur de N-VA motie die zich tegen deze pestbelasting verzet verwierp en schepen voor mobiliteit Barbara De Bakker de stadstol zelfs een goed idee noemt in de pers voerde Jong N-VA op 23 februari actie tegen de stadstol.

De jongeren verzamelde tijdens de avondspits aan de autostrade oprit in Koningslo met spandoeken waar “Brusselse stadstol = Pestbelasting” en “Toeter tegen de stadstol” op stond te lezen. De pendelaars die passeerden toeterden erop los.

“De Brusselse stadstol is een belasting die de 6805 Vilvoordse pendelaars discrimineert. Mensen zullen tot €2000 belastingen extra per jaar moeten betalen om te kunnen gaan werken. Dat is onaanvaardbaar”, vertelt Jong N-VA voorzitter Jeroen Bergers.

“Het stadsbestuur keurde maandag op de gemeenteraad een alternatieve motie goed waarin staat dat ze vragen uitgenodigd te worden voor een overleg met het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, maar in die motie keuren ze de stadstol niet af. Een inhoudsloze motie zoals deze heeft natuurlijk geen enkel nut, wanneer coalitiepartner Groen de stadstol bejubeld,” vertelt Bergers. “Het is onbegrijpelijk dat Open VLD en CD&V die in het Vlaams parlement de stadstol wel afkeuren in Vilvoorde niet op hun strepen staan.” Ook het Waals parlement keurde de Brusselse stadstol trouwens al af.

Opvallend, N-VA kreeg enkel steun van de PVDA. Ook Vlaams Belang stemde tegen de N-VA motie. “Vlaams Belang is blijkbaar niet bezorgd over pestbelastingen ten koste van de Vlaamse pendelaar. Laat het duidelijk zijn dat de Vlaming in Vilvoorde niets aan Vlaams Belang heeft”, stelt Bergers.

Beelden van de actie kan u bekijken op facebook: https://www.facebook.com/437368509634258/videos/441877610464327