N-VA bezorgd over circulatieplan Faubourg bij start nieuwe schooljaar: “Hier komen ongelukken van”

Op 31 augustus 2023

Het fel gecontesteerde circulatieplan Faubourg werd vanaf 21 augustus aangepast. “Onder het motto beter laat dan nooit hebben we de afgelopen twee weken de wijzigingen echt een kans gegeven, maar het is onmogelijk om hier tevreden mee te zijn. De situatie in de wijk is, zeker op het rode plein, nog gevaarlijker geworden. Met de start van het nieuwe schooljaar gaat dit gevaarlijke situaties veroorzaken”, aldus Jong N-VA voorzitter Jeroen Bergers.

De vraag van de bewoners was nochtans duidelijk, schaf het circulatieplan af en herstel de situatie zoals ze vroeger was. “De petitie daarvoor werd op amper een week door meer dan 800 wijkbewoners ondertekend. Het is onbegrijpelijk dat linkse partijen die zo hard dwepen met burgerinspraak dit signaal van de wijk blijven negeren. De Vilvoordenaar verdient meer respect“, zegt Bergers. “Zelfs de bewonersvraag om de lichten op het rode plein terug aan te zetten werd genegeerd. Nu er ook vanuit de Bavaylei auto’s op het rode plein uitkomen is de situatie daar nog erger geworden. Momenteel geldt op het rode plein de wet van de sterkste, daar komen ongelukken van. Veel bewoners houden hun hart vast voor de eerste schooldag.”

“In de communicatie die het stadsbestuur naar de bewoners deed werd over het rode plein enkel gezegd dat dit op een later moment met extra wegmarkeringen zou worden aangepakt. Wanneer dat is en met welke markeringen weet niemand, onduidelijkheid troef”, volgens Bergers. Ook de uitrit van de Rozenstraat op de Hoveniersstraat is een bijzonder gevaarlijk punt en net zoals bij de vorige versies van het circulatieplan werden er borden verkeerd geplaatst. Zo staat bijvoorbeeld het nieuwe bord op het Jozef Wautersplein in de andere richting dan de rijrichting.