N-VA Vilvoorde bezorgd om opvolging teruggekeerde Syriëstrijders

Op 17 maart 2021

Op 11 maart besliste de Brusselse kamer van inbeschuldingingstelling dat Vilvoords Syriëstrijder Noura Firoud na amper vijf maanden in ons land te verblijven niet meer wordt opgevolgd met een elektronische enkelband. Firoud werd nochtans al bij verstek veroordeeld tot vijf jaar gevangenisstraf voor deelname aan terroristische activiteiten. N-VA Vilvoorde is bezorgd om de opvolging van teruggekeerde Syriëstrijders. Wanneer Syriëstrijders niet correct worden opgevolgd kan dit ernstige gevolgen hebben voor onze samenleving.

“Vilvoorde is de gemeente waar het meeste Syriëstrijders uit vertrokken. Nu de federale regering beslist heeft Syriëstrijders met onze nationaliteit actief terug te halen is het cruciaal dat deze nauwlettend worden opgevolgd. Als dat niet correct gebeurt heeft dat nefaste gevolgen voor onze samenleving en de veiligheid van onze inwoners. Burgemeester Hans Bonte was enkele maanden geleden nationaal de grote pleitbezorger om Belgische Syriëstrijders te repatriëren. Volgens Bonte zouden de Syriëstrijders hier makkelijker op te volgen zijn. Nu blijkt dat Firoud al na amper vijf maanden niet meer onder elektronisch toezicht staat maken wij ons erg zorgen over die opvolging van Firoud en de andere teruggekeerde Syriëstrijders. Onze fractie zal hier dan ook de komende gemeenteraad over interpelleren”, vertelt Jeroen Bergers

Assita Kanko, Europarlementslid voor N-VA, vult aan, “Veiligheid op nationaal en lokaal niveau moet ondersteund worden vanuit de Europese Unie, met goede informatie uitwisseling tussen politiediensten en betere controle van de buitengrenzen. Het gaat niet alleen over deze vrouw maar ook over andere strijders die vertrokken. Wanneer blijkt dat deze Syriëstrijders niet strikt worden opgevolgd door het gerecht, moet de stad inderdaad gebruik maken van andere middelen om te controleren of er geen bedreiging is voor de inwoners van Vilvoorde. De veiligheid in de stad moet verzekerd blijven.”