N-VA Vilvoorde schenkt zitpenningen van overbodige commissie aan Vilvoordse verenigingen

Op 17 december 2021

Het Vilvoordse stadsbestuur besliste de gemeenteraadscommissie vrije tijd en onderwijs op twee verschillende momenten te laten doorgaan. De agenda zou immers te zwaar zijn voor één avond. Omwille van deze beslissing krijgen de commissieleden straks ook twee keer een zitpenning. De tweede avond (deel vrije tijd, toegelicht door schepen El Boudaati (Vooruit)) werd echter afgewerkt op amper 30 minuten (aan de hand van 9 slides). N-VA Vilvoorde pleitte nogmaals voor maximale en snelle steun aan de getroffen verenigingen, maar kreeg geen gehoor. ‘‘ ‘De eigen portefeuille eerst-coalitie’ doet haar naam helaas weer alle eer aan’, aldus N-VA- gemeenteraadslid Dries Verhaeghe. “Met nutteloze commissies helpen we onze verenigingen geen meter vooruit. We hopen dat alle commissieleden ons voorbeeld volgen en alvast de zitpenning gekoppeld aan deze commissie aan één van onze verenigingen schenken. Onze Vilvoordse verenigingen kunnen alle steun gebruiken om deze moeilijke coronaperiode te overleven”.

De gemeenteraadscommissie ‘vrije tijd en onderwijs’ vond op twee verschillende avonden plaats omdat de agenda te uitgebreid zou zijn en omdat, gelet de nieuwe coronamaatregelen, een grondig plan van aanpak zou gemaakt worden om de Vilvoordse verenigingen te ondersteunen. In tegenstelling tot het deel onderwijs baarde het deel vrije tijd echter een dode muis. Onze Vilvoordse verengingen kregen immers geen enkel perspectief, laat staan een plan van aanpak, in functie van concrete ondersteuning. Uit de uitleg van de bevoegde schepen werd bovendien duidelijk dat er geen directe opvolging is van onze verenigingen en ze volledig aan hun lot overgelaten worden via de verschillende adviesraden. “Het is onbegrijpelijk dat dit stadsbestuur onze verenigingen zo in de steek laat”, aldus Dries Verhaeghe, “We moeten nu, meer dan ooit, de vinger aan de pols houden om al onze Vilvoordse verenigingen, met tal van enthousiaste vrijwilligers, boven water te houden.

De Vlaamse regering maakte reeds in juni 2020 zo’n 550.000 euro vrij om onze Vilvoordse verenigingen door deze crisis te helpen. Het stadsbestuur laat echter amper de helft van dit bedrag rechtstreeks naar onze Vilvoordse verenigingen vloeien. ‘Het stadsbestuur besliste om een groot deel van deze coronasteun pas binnen enkele jaren aan onze verenigingen te geven.’, aldus Dries Verhaeghe. “Wat hebben onze verenigingen aan extra middelen in 2024 als ze de huidige crisis niet overleven?”

Dries Verhaeghe stortte zijn zitpenning van €210 dan ook aan de scouts van Peutie. John Roobaert stortte aan Hart Voor Mensen Vilvoorde. Fractieleider Jan Anciaux is geen lid van de commissie vrije tijd en onderwijs, maar steunt het initiatief en deed een donatie aan Chiro Koningslo.