N-VA Vilvoorde steunt voorstel Bonte om kinderen IS-strijders terug te halen niet

Op 20 april 2019

Verschillende media berichtten recent over de plannen van burgemeester Bonte om tientallen kinderen terug te halen uit Syrië. Hij verwijst hierbij zeer nadrukkelijk naar kinderen waarvan de (Belgische) moeders en/of vaders zelf spontaan naar daar vertrokken. N-VA Vilvoorde steunt dit voorstel niet en eist dat burgemeester Bonte eindelijk zijn eigen verantwoordelijkheid neemt.

Bonte houdt met zijn voorstel de eigen gecreëerde miserie in stand: "Onder het toeziend oog van Bonte vertrokken afgelopen jaren helaas veel te veel ‘Vilvoordenaars’ naar het IS-front. In plaats van zich te excuseren voor dit falend beleid, eist Bonte nu dat de kinderen van IS-strijders worden teruggehaald door vrijwilligers naar de Syrische vuurlinie te sturen. Zo maakt hij de zelf gecreëerde vicieuze cirkel helemaal rond. Ook hij weet immers al te goed dat na de kinderen ook de familieleden er alles aan zullen doen terug te keren." Voor N-VA Vilvoorde staat het buiten kijf dat we geen levens van vrijwilligers gaan riskeren om Syriëstrijders terug naar Vilvoorde te halen.

"Bonte zal vervolgens weer de eerste zijn om extra middelen te vragen van andere overheden om dit op te lossen. Wanneer gaat Bonte zelf eens verantwoordelijkheid nemen ipv zijn kiezerspubliek blind achterna te hollen en als een radeloze man steeds naar anderen te wijzen als zijn beleidskeuzes verkeerd uitdraaien...?"

N-VA Vilvoorde