N-VA Vilvoorde wil Dierenwelzijn als expliciete schepenbevoegdheid

Op 24 augustus 2018

N-VA Vilvoorde wil na de verkiezingen van 14 oktober van Dierenwelzijn een volwaardige bevoegdheid maken. Deze bevoegdheid dient aan het takenpakket van een schepen toegevoegd. Dat moet toelaten een specifiek beleid uit te rollen voor onze Zennestad en het Vlaams beleid ook in Vilvoorde op te volgen.

‘Dierenwelzijn is te belangrijk om ergens verscholen onder een andere bevoegdheid te vallen’, verklaart huidig schepen van leefmilieu Viviane Schaessens. ‘Om een volwaardig lokaal beleid uit te werken, bijvoorbeeld rond de zwerfkatten, dient dit thema sterker naar voor te komen. Daarom hebben wij dit voorstel uitdrukkelijk opgenomen in ons verkiezingsprogramma.’

Stad Vilvoorde verdeelt ook eerstdaags de "uniforme huisdierstickers" die dierenlevens moeten redden bij noodsituaties. Zo maken we het de brandweer veel gemakkelijker om snel en efficiënt op te treden.

‘Eindelijk hebben we in Vlaanderen een echte minister van Dierenwelzijn’, vult Dries Verhaeghe aan. ‘De positieve impuls die Ben Weyts gegeven heeft aan dit thema moeten we nu resoluut doortrekken op lokaal niveau. Ook moeten we het Vlaams beleid rond bijvoorbeeld het verbod op onverdoofd slachten of de verstrengde aanpak van dierenmishandeling maximaal opvolgen in Vilvoorde.’