Nieuw stadsbestuur Vilvoorde ontpopt zich meteen tot ‘eigen portefeuille eerst’-coalitie

Op 26 januari 2019

N-VA Vilvoorde is niet te spreken over het eerste beleidsvoorstel van het nieuwe stadsbestuur. Op de gemeenteraad van 28 januari wordt door de meerderheidspartijen SP.A/GROEN, O VLD en CD&V in het nieuw huishoudelijk reglement van de gemeenteraad voorgesteld de zitpenningen op te trekken van 150 euro naar 210 euro per sessie, oftewel een stijging met maar liefst 40%. De Vilvoordse N-VA-fractie kan dit voorstel niet steunen en hoopt dat alsnog afgezien wordt van deze beslissing.

Het Vilvoordse bestuursakkoord vermeldt meermaals dat onze stad extra federale en Vlaamse middelen nodig heeft om de grootstedelijke problemen aan te pakken. Daarnaast wordt ook de deur voor een belastingverhoging wagenwijd opengezet. Het is nu duidelijk waarvoor dit linkse stadsbestuur deze extra middelen wil gebruiken: de eigen portefeuille.

Het presentiegeld voor de gemeenteraadsleden zal stijgen van 150 euro naar 210 euro per sessie. Zelfs als het aanwezigheidsquorum niet wordt bereikt en de vergadering bijgevolg niet doorgaat of als de betrokkene slechts eventjes aanwezig is, wordt het verhoogde presentiegeld overgemaakt. Als toemaatje (en ongetwijfeld troostprijs voor het mislopen van een schepenpost) trakteren Bonte en co de voorzitter van de gemeenteraad, Johan Serkeyn (SP.A), in de toekomst op een dubbele zitpenning.

Een snelle berekening leert ons dat deze beslissing een impact zal hebben van ruim 150.000 euro over heel deze bestuursperiode. Dat is een bedrag waar veel Vilvoordse verenigingen enkel maar van kunnen dromen. Daarenboven bestaat de vrees dat dit postjesbestuur ook de zitpenningen van andere organen, zoals de politieraad of de vele intercommunales, deze bedenkelijke evolutie zullen laten volgen.

Het budgettaire voordeel door de integratie van de OCMW-raad in de gemeenteraad (een initiatief van Vlaams N-VA-minister Liesbeth Homans) wordt door het nieuwe stadsbestuur volledig teniet gedaan. Deze ploeg kende al een moeilijke samenstelling, maar dit maakt de valse start wel helemaal compleet.

N-VA Vilvoorde

De huidige regeling: