Nieuwe Zorgsite in Vilvoorde.

Op 18 november 2017

Op 18 november 2017 opent het OCMW officieel haar nieuwe zorgsite.

Dit woonzorgconcept voor ruime doelgroep met een woonzorgcentrum, centrum voor kortverblijf, lokaal dienstencentrum, kinderdagverblijf i.s.m. Felies en dagverzorgingscentrum (CADO) i.s.m. Landelijke Thuiszorg, wordt ingehuldigd door minister Jo Vandeurzen, burgemeester Hans Bonte en schepen-OCMW-voorzitter Jan Anciaux.

Woonzorgcentrum Filfurdo

Het woonzorgcentrum heeft 3 afdelingen, gelegen rond een centraal binnenplein, waarbij de gangen dwaalgedrag toelaten. Deze zones zetten aan tot diverse wandelingen.

De Zennevallei op de 1ste verdieping
Het Sas op de 2de verdieping
De Watertoren op de 3de verdieping

Alle kamers zijn gelegen aan de 4 buitengevels en voorzien van een sanitaire cel met inloopdouche. Deze sanitaire cel is voorzien van een mobiele wand dat de flexibele verzorging van de bewoner vergemakkelijkt.

In alle kamers wordt TV, koelkast en telefoon ter beschikking gesteld.

Op elk niveau worden de gevels opengetrokken naar de gedempte Zenne om de leefruimten uitzicht te bieden op het Cargill park.

De dagprijs voor deze kamers bedraagt € 62,50. Aan de Vilvoordenaar wordt een korting van € 5,00 per dag toegekend.

Naast het woonzorgcentrum omvatten de verdiepingen ook 10 kamers kortverblijf. Hiermee bieden wij tijdelijke opvang en verzorging aan. Dit betekent een tijdelijke ontlasting voor de thuis- en mantelzorg. Je kan maximum 60 opeenvolgende dagen of maximum 90 dagen verspreid over een kalenderjaar in een centrum voor kortverblijf opgenomen worden.

Op de dag van de zorg, zondag 18 maart 2018, opent het woonzorgcentrum zijn deuren voor de Vilvoordse bevolking.

Lokaal dienstencentrum De Meer

Op de zorgsite is er een nieuw lokaal dienstencentrum. Het is een ontmoetingscentrum voor inwoners van Vilvoorde. Een dienstencentrum wil verschillende functies zoals dienstverlening, ontspanning, ontmoeting, vorming en zorg onder één dak samenbrengen zodat mensen zolang mogelijk zelfstandig thuis kunnen blijven wonen.

In de cafetaria kan je alle dagen van 12.00u tot 17.00u terecht voor een gezellige babbel of gewoon om de krant te lezen.

Bovendien kan u er ook terecht voor:

Activiteiten: kaarten, turnen, stoelturnen, crea, bingo, eetfestijn, infonamiddagen, uitstappen, samen ontbijten, wandelen, praatgroep: ‘Prettig ouder worden’…
Dienstverlening: pedicure, douches, warme maaltijden, hulp bij boodschappen, hulp bij vervoer,...

Dagopvang De Poort

Voor de uitbating van de dagopvang werkt het OCMW samen met de Landelijke Thuiszorg vzw. Deze Collectieve Autonome DagOpvang of CADO is de opvolger van de vroegere CADO in de Guido Gezellestraat.

Je bent jong of oud, samen of alleen. Je bent ziek, of hebt een beperking. Je wil zo lang mogelijk thuis blijven wonen, maar je hebt nood aan een babbel, ontspanning en begeleiding bij dagdagelijkse activiteiten. In de kleinschalige opvang CADO word je ontvangen door verzorgenden en kan je mantelzorger een beetje op adem komen.

Kinderdagverblijf De Kikker

Op de zorgsite worden niet enkel diensten aangeboden voor oudere Vilvoordenaars. Er is immers ook een kinderdagverblijf. Felies vzw is de uitbater van dit kinderdagverblijf. Zij hebben de nodige expertise en ervaring. In Vilvoorde heeft Felies reeds 2 andere kinderdagverblijven en werkt het met diverse onthaalouders. Dit kinderdagverblijf werkt met inkomens gerelateerde kinderopvangplaatsen.

Met dit kinderdagverblijf willen we ons steentje bijdragen tot het tekort aan kinderopvangplaatsen in Vilvoorde.