Stadsbestuur Vilvoorde verhoogt tal van belastingen en retributies

Op 17 december 2019

N-VA Vilvoorde heeft het meerjarenplan (MJP) grondig doorgenomen.

Daaruit blijkt dat het stadsbestuur heel wat zaken fors duurder maakt en enkele diensten zelfs volledig schrapt.

Het meerjarenplan doorprikt daarnaast meteen enkele verkiezingsbeloftes en laat de schulden sterk oplopen.

Voor extra politiek personeel blijkt er wel geld te zijn.

Verhogen retributies en schrappen diensten om extra politiek personeel te betalen
De thuishulp bij behoeftige senioren, de geboorte- of adoptiepremie en het de startpakketten van herbruikbare luiers worden volledig geschrapt.
Daarnaast wordt een verhoging van belastingen en retributies doorgevoerd voor een totaal van 3,5 miljoen.

Het betreft een algemene verhoging met 10 % voor o.a. de kosten voor een nieuwe identiteitskaart, voor huwelijken op vrijdagnamiddag en op zaterdagvoormiddag, voor een vistoelating, voor de huur van sportzalen en schoolinfrastructuur en het huren van tafels en audiovisueel materiaal,…

Maar ook zelfs verhogingen van 20% voor o.a. het huren van vouwstoelen, het gebruik van de opnamestudio 'Urbanvil Studio',…

Dit is natuurlijk meer dan het aanpassen van de tarieven aan de levensduurte. Hier worden vooral de burgers en de jeugd die zich engageren in verenigingen getroffen.
In de tabel op pagina 147 van het MJP blijkt dan weer wel dat er tegen 2025 zo’n 200.000 euro extra middelen worden uitgetrokken op jaarbasis voor ‘politiek personeel’, oftewel een verhoging met bijna 30%.

De “eigen-portefeuille-eerst-coalitie” doet hiermee haar naam weer alle eer aan.

Gebroken verkiezingsbeloftes
Het bestuursakkoord vermeldt : “De wijken opwaarderen middels wijkcontracten. We willen een duidelijk engagement om te werken met wijkcontracten. Op deze manier zal ook de Vilvoordenaar zes jaar lang mee bepalen wat er in onze wijken geïnvesteerd moet worden.” Maar in het meerjarenplan is er niets terug te vinden over wijkcontracten.
Ook de mantelzorgpremie wordt op de lange baan geschoven. Er worden als toekomstige verkiezingsstunt pas in 2024 middelen voor voorzien. De mantelzorgers blijven dus in de kou staan.

Oplopende schuld
Het is goed dat Vilvoorde blijft investeren (58 miljoen euro). Het is echter verontrustend dat dit zal moeten gebeuren aan de hand van 38 miljoen euro nieuwe leningen. Ook de rentelasten nemen hierdoor toe. N-VA Vilvoorde betreurt dat we deze schulden aan onze kinderen opzadelen.

Veiligheid
Van de aangekondigde budgetverhoging voor de politie gaat maar een deeltje naar personeelskosten. Dit dekt amper de verplichte personeelsverhoging die de bevolkingsaangroei moet volgen.

N-VA Vilvoorde wil meer blauw op straat en met deze budgetverhoging lukt dat niet.
Onze wijkagenten verzuipen in het administratief werk, zoals ze ons meermaals melden, en dat blijft een probleem.

Na de mailaanvraag voor ondersteuning krijgt de burger te horen dat de Preventiecel van de politiezone op dit ogenblik de volgende dienstverleningen, voor onbepaalde duur, niet kan uitvoeren : Advies inbraakpreventie aan huis en het uitvoeren van controlebezoeken aan huis.
Het wordt tijd dat het bestuur de ernst van de situatie inziet en daadwerkelijk inzet op de veiligheid in onze Zennestad.