Steunmaatregelen in deze coronacrisis.

Op 16 maart 2020

Dit punt, werd door fractieleider Jan Anciaux ingediend op 16/03/20, is op 23/03/20 niet aan de agenda van de gemeenteraad toegevoegd. Het punt werd uitgebreid en opnieuw ingediend op 20/04/20 om toe te voegen aan de agenda van de gemeenteraad van 27/04/20. Wij hebben geen zicht op de reeds genomen acties van het bestuur.

Motivatie :

Het coronavirus heeft ook Vlaanderen bereikt in alle hevigheid. Drastische maatregelen werden genomen om de verspreiding van het virus te beperken en om de volksgezondheid veilig te stellen.

Sinds 14 maart 2020 zijn alle indoor-evenementen verplicht afgelast, zijn de meeste handelszaken gesloten in het weekend en blijven restaurants en cafés verplicht dicht. Daarnaast zijn ook alle lessen opgeschort tot na de paasvakantie.

Die maatregelen worden genomen in het belang van de volksgezondheid. Onze N-VA-fractie juicht toe dat volksgezondheid als absolute prioriteit wordt gezien. Iedereen moet nu samenwerken om erger zoveel als mogelijk te voorkomen.

De genomen maatregelen van het federaal rampenplan hebben echter ook zware gevolgen voor het dagelijkse leven van iedereen: burgers, maar ook verenigingen en middenstanders. Daarom willen we samenwerken om de sociale en economische gevolgen van die maatregelen te beperken, en de lasten te verdelen.

De Vlaamse Regering heeft meteen na de afkondiging van het rampenplan al heel wat stappen gezet om de meest negatieve gevolgen op te vangen voor de handelaars en bedrijven. Zo komt er een forfaitair bedrag van 4.000 euro voor cafés en restaurants die helemaal moeten sluiten, maar ook een bijdrage van 2.000 euro voor winkels die in het weekend dicht moeten blijven. Ook komt er een steunfonds van 5 miljoen euro voor jeugd en sociaal toerisme.

Ook in Vilvoorde ondergaan de mensen – maar ook bedrijven en verenigingen – de gevolgen van de coronacrisis. Gezien de grote inspanning die van iedereen worden gevraagd om het virus in te dijken, moet ook iedereen die de gevolgen van de genomen maatregelen draagt, evenzeer kunnen rekenen op de solidariteit van onze gemeenschap.

Om de lasten te spreiden, stelt N-VA Vilvoorde daarom voor :

1. dat Vilvoorde voorziet in een Verenigingenfonds. Voor veel verenigingen zijn evenementen (eetfestijn, fuif, …) dé manier om hun werking te financieren. Die zijn allemaal afgelast en slaan een gat in de verenigingskassen. Het stadsbestuur kan een fonds instellen waar getroffen verenigingen een tussenkomst kunnen vragen voor de tevergeefs (bewezen) gemaakte kosten. In Hasselt trekt men voor dit fonds alvast 100.000 euro uit.

2. om het technisch werkloos gemeentepersoneel te laten bijspringen. Veel gemeentelijke diensten (bibliotheek, zwembad, …) zijn gesloten en het personeel ervan is technisch werkloos. Een deel van hen kan bv bijspringen in de kinderopvang van onze gemeentelijke scholen, in Filfurdo of in Kadeeke van het Zorgbedrijf. Of in de triagepost in het CC Bolwerk. Ze kunnen daar administratieve taken op zich nemen om het medisch personeel te ontlasten. Dat geldt natuurlijk enkel voor personeel dat niet tot de risicogroepen behoort en zich niet ziek voelt. In Kortrijk is dit beslist. Mechelen laat zijn personeel meedraaien in de triagepost.

3. de ondernemingsbelastingen op te schorten. Om de getroffen ondernemers wat financiële ademruimte te geven, kunnen gemeenten handelszaken vrijstellen van één of meerdere belastingen die ze innen. Dat kan een algemene bedrijfsbelasting zijn maar evengoed de standgelden voor marktkramers, de belasting op logies, ...Lier, Koksijde, Hasselt, Oostende, Aarschot,… communiceerden reeds dergelijke opschorting van belastingen.

4. een Horecabon in te voeren. Alle inwoners ontvangen een bon die ze na afloop van de crisis kunnen gebruiken bij elke horecazaak in de gemeente. Op deze manier worden de inwoners aangezet om snel terug op café en restaurant te gaan eenmaal de pandemie achter de rug is. Een duwtje in de rug van een zeer zwaar getroffen sector. In Hasselt ontvangen alle inwoners een Horecabon van 5 euro per inwoner. In De Panne kan men online een bon aankopen en het bestuur legt daar 10% bij.

5. een online lijst voor afhaal, thuisbezorging en webshop op de stadswebsite te plaatsen. Verschillende restaurants schakelen noodgedwongen over van klassieke bediening naar afhaal- en/of thuisbezorgingsdienst. De zaken die zo’n alternatief organiseren worden in de kijker gezet door ze op de stadswebsite op te lijsten. Hetzelfde is mogelijk voor winkels die in het weekend moeten sluiten maar die wel over een webshop beschikken. In Oostende bestaat dit.

6. om wijzigingen toe te staan in openingsuren en sluitingsdagen. Nu veel handelszaken gedwongen gesloten zijn in het weekend kan het bestuur de winkeliers de gelegenheid geven om tijdelijk hun sluitingsdag te verplaatsen. Zo kunnen ze van maandag tot vrijdag open zijn. Dat kan het bestuur combineren met het verlaten van het sluitingsuur, bijvoorbeeld naar 20 uur ‘s avonds. Naast het positief effect voor de omzet van de handelaars kan de grotere spreiding van klanten zeker geen kwaad. Aarschot is hiermee van start gegaan op maandag 16 maart.

7. om een boodschappendienst op te starten. Om de meest kwetsbare onder ons, in het bijzonder mensen die omwille van leeftijd of door hun persoonlijke situatie, die in de Coronatijden niet zelf naar de winkel of apotheek kunnen gaan en hiervoor niet kunnen rekenen op familie, vrienden of buren, starten verschillende steden met een eigen boodschappendienst. De diensten beperken zich tot de thuislevering van levensnoodzakelijke middelen zoals voeding en medicijnen. Men werkt best met een centraal telefoonnummer waarop we tijdens de kantooruren op weekdagen de hulpvragen verzameld. Aan vrijwilligers wordt gevraagd om de boodschappendienst te bemannen. Lier is gestart met zo’n dienst.

8. om te starten met een Babbellijn. Vele mensen raken in deze tijden sociaal geïsoleerd en ervaren een diep gevoel van eenzaamheid. Daarnaast voelen ze zich vaak neerslachtig of sip door het vele negatieve nieuws. Voor deze mensen kan een babbeltje of een kort gesprek wonderen doen. Het is belangrijk duidelijk te stellen dat de Babbellijn geen Corona infolijn is. De Babbellijn wordt bemand door vrijwilligers. Zij bellen zelf ook mensen op waarvan bij het LDC of het OCMW weet dat zij een risico lopen op sociaal isolement. Lier en Mortsel zijn gestart met een Babbellijn.

9. om de mogelijkheid van een tweede burgerlijke plechtigheid te organiseren. Een geplande trouw op het gemeentehuis mag dan wel doorgaan in coronatijden, zo zonder vrienden, familie en een fotograaf die de mooiste dag van je leven komt vastleggen, is het toch niet ideaal. Daarom kan de gemeente het mogelijk maken om de plechtigheid nog eens over te doen maar dan in normale, feestelijke omstandigheden. De Haan doet dit kosteloos.

10. om gratis parkeren toe te laten. De zones voor betalend parkeren in Vilvoorde worden tijdelijk opgeschort. Zo moet men de parkeerwachters niet uitsturen in een tijd waarin “blijf in uw kot” het moto is. Daarnaast moeten de touchscreens van de parkeerautomaten niet meer aangeraakt worden. Tot slot kan dit een positief effect hebben op de omzet van de kleine voedingswinkels in het centrum. Aarschot en Sint-Truiden hebben dit ingevoerd.

En vraagt N-VA Vilvoorde daarom aan de gemeenteraad van Vilvoorde om onderstaand voorstel van beslissing mee goed te keuren:

Voorstel :

De gemeenteraad van Vilvoorde

- Overwegende dat de crisissituatie rond het coronavirus Covid-19 uitzonderlijke maatregelen vereist met betrekking tot de volksgezondheid;

- Overwegende dat daarom solidariteit nodig is tussen alle burgers, met maximale spreiding van de lasten over alle schouders;

- Overwegende dat de financiële impact van de genomen maatregelen zoals sluiting, afgelasten van evenementen en bijeenkomsten, … die de verenigingen, handelaars en bedrijven van Vilvoorde relatief hard treft;

- Overwegende dat de gemeente zelf ook maatregelen kan treffen die de sociale en economische last voor verenigingen, handelaars of bedrijven kan verlichten;

- Gelet op de bevoegdheid van deze Raad, in overeenstemming met het Decreet Lokaal Bestuur;

- Gelet op het ministerieel besluit van 13 maart 2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken;

Besluit:

Art. 1: De gemeente voorziet een Verenigingenfonds.

Art. 2: De gemeente zorgt dat technisch werkloos gemeentepersoneel zal bijspringen in andere diensten die onder druk komen.

Art. 3: De gemeente schort ondernemingsbelastingen op.

Art. 4: De gemeente voert een Horecabon in.

Art. 5: De gemeente plaatst een online lijst voor afhaal, thuisbezorging en webshop op de stadswebsite.

Art. 6: De gemeente staat wijzigingen toe in openingsuren en sluitingsdagen.

Art. 7: De gemeente start een boodschappendienst op.

Art. 8: De gemeente start een Babbellijn op.

Art. 9: De gemeente geeft de mogelijkheid om een burgerlijke plechtigheid over te doen.

Art. 10: De gemeente schort de zones voor het betalend parkeren tijdelijk op.

Art. 11: Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van dit besluit.