Vilvoordenaar verdient beter dan dit links postjesbestuur.

Op 21 november 2018

Na wekenlang gepalaver over de Machiavellistische misstap van de toekomstige burgemeester Bonte, lijkt het kartel sp.a- Groen, CD&V en Open VLD elkaar dan toch gevonden te hebben. Allen schikken ze zich alsnog braaf naar wat ze eerder de ‘brutale, onbetrouwbare Bonte’ noemden. Open VLD is mathematisch zelfs overbodig in deze linkse samenstelling. Dat Open VLD meegaat in dit links verhaal, goed wetende dat ze mathematisch overbodig zijn en dus bij elke linkse beslissing gepasseerd kunnen worden, is onbegrijpelijk. Afgelopen week is bovendien blijkbaar veel over postjes gepraat, want het bestuursakkoord komt niet verder dan het eisen van extra Vlaamse middelen.

N-VA heeft bewust voor de oppositierol gekozen omdat we voet bij stuk hebben gehouden op een aantal cruciale punten. Soms zijn principes nu eenmaal belangrijker dan deelnemen. Het is naïef te denken dat Bonte ook maar enige rekening zal houden met de coalitiepartners hun standpunten. De huidig en toekomstige burgemeester zal Vilvoorde louter besturen in functie van zijn grootste achterban. Dat hij zonder blozen huidig schepen Serkeyn aan de kant schuift is hiervan het eerste bewijs.

De nieuwe linkse bestuursploeg maakt met deze start en een bestuursakkoord vol vage beloften en holle slogans een belabberde en hoogst onzekere indruk. Er is afgelopen weken duidelijk vooral over postjes gepraat, want veel tijd kan in de inhoud van dit bestuursakkoord niet gekropen zijn.

Het bestuursakkoord maakt wel één ding duidelijk: Vilvoorde kopieert het Brusselse bestuursmodel en lonkt naar meer Vlaamse middelen om haar structurele problemen op te lossen. Het aanpakken van de stedelijke problemen zal afhankelijk zijn van het verkrijgen van het centrumstad-statuut en het aanpakken van de veiligheidsproblemen zal afhankelijk zijn van het verkrijgen van een verhoogde politiefinanciering. Het is dan ook weinig geloofwaardig dat dit bestuur van onze Zennestad terug de Vlaamse, welvarende centrumstad zal maken die ze hoort te zijn.

N-VA Vilvoorde