Stad trekt rode kaart voor VK Vilvoorde

Op 20 maart 2013

Volgend seizoen zal geen enkele voetbalploeg uit het centrum van Vilvoorde nog actief zijn in de competitie van de KBVB. Dat is het gevolg van het opdoeken van VK Vilvoorde (vierde provinciale E Brabant) door de stad. KFC Peutie, Sporting Tanghe en Sporting Vilvoorde Koningslo zullen na dit seizoen de Vilvoordse eer moeten verdedigen.

Gedwongen stopzetting

Dat een club gedwongen wordt ermee op te houden, is opmerkelijk.

‘De stad Vilvoorde is niet over een nacht ijs gegaan om deze beslissing te nemen. Wij hebben de gevolgen van onze beslissing wel overwogen, maar uiteindelijk is dit de enige oplossing', zegt schepen van Sport Kevin Vincke van de N-VA.

‘De waslijst aan problemen die werden veroorzaakt door de club werd te lang om andere opties te overwegen. Daarom heeft de stad beslist de concessie om gebruik te maken van de accommodatie aan de Drie Fonteinen stop te zetten. Maar omdat wij de jeugdspelers niet in de kou willen laten staan, gaat de stopzetting pas in op het einde van het seizoen.'

De concrete aanleiding zou een vechtpartij zijn tijdens een wedstrijd van de U15 tussen Vilvoorde en Steenokkerzeel. ‘Maar de problemen reiken verder.'

‘Al van bij de oprichting van VK Vilvoorde, in navolging van het ter ziele gegane KFC Vilvoorde, liep de communicatie met de nieuwe eigenaars stroef. Ook werden spelers betrapt in de kleedkamer van de tegenstanders en werd er geregeld melding gemaakt van fysieke en verbale geweldpleging door spelers én ouders. Even was er beterschap met de aanstelling van twee jeugdsportcoördinatoren, maar ook zij zijn weggepest.'

Vlaams en jeugdgericht

Dat de concessie wordt stopgezet, biedt anderen de kans op de voetbalterreinen van de Drie Fonteinen met een propere lei te beginnen.

‘Het stadsbestuur beseft maar al te goed dat er een voetbalclub moet zijn in de stad', stelt Vincke. Voetbal is de ideale sport om kinderen uit verschillende klassen met elkaar in contact te brengen. Het sociale aspect is belangrijk. In Vilvoorde is zeker plaats voor een sterke, Vlaamse jeugdgerichte voetbalploeg.'