Toekomst oude Renaultfabriek onzeker

Op 29 juni 2011

Op 27 februari 1997 kregen de arbeiders van Renault Vilvoorde te horen dat hun fabriek zou gesloten worden. In de Renaultfabriek alleen al zouden 3.100 mensen hun werk verliezen. Het nieuws sloeg in als een bom bij het personeel, politiek en bevolking. Vooral de botte manier waarop zette kwaad bloed bij velen.

Het beheer van de site kwam uiteindelijk in handen van de groep Moorkens dat delen ervan verhuurde aan bedrijven. Er was ook ooit sprake van een groot distributiecentrum dat een Chinese zakenman er voor Kruidvat en Ici Paris XL wilde neerpoten. Dat zou honderd nieuwe jobs met zich meebrengen. Uiteindelijk kwam er allemaal niets van in huis.

Vandaag zijn de oude Renaultgebouwen in handen van de Antwerpse projectontwikkelaar Alcopa. Die wil de enorme site ontwikkelen. Er werden al verschillende denkpistes gelanceerd. Eerst leek een meubelwinkel een optie. Meer recent werd het idee om er een winkelcentrum in onder te brengen gelanceerd maar daar is het Vilvoordse stadsbestuur absoluut geen fan van. "Geen commentaar", klinkt het resoluut bij Alcopa als we hen naar hun plannen informeren.

Wel handel

De Vilvoordse burgemeester Marc Van Asch (CD&V) wil wel enige toelichting geven. "Een aantal onderdelen van de site wordt vandaag verhuurd", legt hij uit. "Een grote promotor probeert inderdaad de site in zijn het geheel te ontwikkelen. Daar zijn wij niet tegen maar het probleem is dat het stedenbouwkundig kader vandaag nog niet bekend is. Maar in de huidige situatie is dat nog voorbarig. Het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan is nog in behandeling en daar zijn heel veel bezwaarschriften tegen. Onze visie daarin is dat een gedeelte commerciële functies en zelfs winkelactiviteit moet mogelijk zijn maar niet van die omvang en grootte dat het een invloed heeft op de omgeving en bijvoorbeeld de verkeersafwikkeling. Een Wijnegem shopping center zien wij dus niet zitten. Dat is het advies van de stad zonder dat we weten of het gevolgd wordt door de hogere federale overheid natuurlijk."