Bedankt minister Demir om de omgevingsvergunnig van de giga-gascentrale te weigeren

Op 18 november 2021

De Vivaldi-regering en het Vilvoordse stadsbestuur wouden een giga-gascentrale goed voor een uitstoot van 2.400.000 ton CO², 500.000 kilo stikstofoxide en meer dan 100.000 kilo ammoniak in Vilvoorde bouwen. Dankzij Zuhal Demir komt deze gascentrale er echter niet. Ze levert namelijk geen omgevingsvergunning voor dit project. Jong N-VA Vilvoorde is blij dat het gezond verstand zegeviert en bedankt de minister.

In Vlaanderen zit te veel stikstof in de lucht. Dat dit enorm schadelijk is voor onze gezondheid behoeft geen verdere uitleg. Deze gascentrale zou maar liefst 7 keer de maximum toegelaten hoeveelheid stikstof uitstoten en dat vlak naast een woonkern. Het is duidelijk dat er voor dit project geen plaats is in onze Zennestad”, vertelt Jong N-VA voorzitter Jeroen Bergers.
“Het is duidelijk dat het Vilvoordse stadsbestuur niet bezig is met het welzijn en de gezondheid van de Vilvoordenaar, maar met hun carrière op nationaal niveau. Bonte torpedeerde Broeklin omwille van zijn stikstof uitstoot, maar is grote fan van deze gascentrale die veel meer stikstof uitstoot. Opvallend is ook dat de lokale afdelingen van Open VLD in Grimbergen en Zaventem het wel opnemen voor hun inwoners en radicaal tegen de komst van deze gascentrale zijn. De houding van het stadsbestuur staat ook in schril contrast met de belofte om onze gemeente klimaatneutraal te maken”, stelt Bergers vast. “De Vilvoordenaar verdient ook politici die het voor hun gezondheid opnemen”

Naast de impact op het klimaat en de gezondheid van onze inwoners, zou de gascentrale er ook voor zorgen dat beschermde plantensoorten zoals de Grote Pimpernel, Bosorchis en Knolsteenbreek niet meer in onze regio kunnen groeien. Ook de inspanningen van het agentschap natuur en bos om de Kamsalamander te laten terugkeren naar onze regio zouden te niet worden gedaan. Bovendien toonde Engie Electrabel zich niet eens bereid om een CO² afvang te installeren bij de gascentrale omdat dit economisch niet rendeert.