Jong N-VA Vilvoorde gaat voluit voor gelijke kansen

Op 15 juni 2018

Op de voorstelling van de kieslijst van N-VA Vilvoorde lanceerden de Vilvoordse N-VA jongeren enkele opmerkelijke voorstellen voor het gelijke kansen beleid van de stad. Ook Ben Weyts, peter van de jongerenafdeling, was aanwezig en zag dat het goed was. Zo laat de jongerenbeweging, die midden-april officieel uit de startblokken vloog, al snel inhoudelijk van zich horen.

Om te beginnen pleit Jong N-VA Vilvoorde ervoor om de European Disability Card te introduceren in Vilvoorde. Deze kaart is voor personen met een beperking een bewijsstuk om aan te tonen dat ze in België erkend zijn als persoon met een handicap. Hiermee komen ze in aanmerking voor specifieke toegangstarieven of andere voordelen in de domeinen cultuur, vrijetijdsbesteding en sport. Niet alle beperkingen zijn immers zichtbaar, waardoor bepaalde mensen met een beperking – onterecht – toegangskortingen en andere voordelen mislopen. Daar willen we in Vilvoorde met Jong N-VA definitief een punt achter zetten. De European Disability Card is een uniforme kaart die momenteel ook al in 7 andere Europese landen erkend wordt. Eddy Wuyts (N-VA fractieleider in de gemeenteraad) heeft de implementatie van de kaart alvast op de agenda van de gemeenteraad op 18 juni gezet.

“Het project wil de toegankelijkheid en inclusie van personen met een beperking in de maatschappij bevorderen. Als dit ook nog eens OCMW-Cliënten zijn, slaan we twee vliegen in één slag. Het OCMW zal deze kaart zeker promoten” zegt Jan Anciaux de OCMW-voorzitter van Vilvoorde die alvast warm loopt voor het project.

Daarnaast wil Jong N-VA Vilvoorde een kaart toevoegen aan de stadsapp, waar de jongeren al lang voor pleiten, die de bereikbaarheid van de stad voor rolstoelgebruikers in kaart brengt. Op deze kaart kunnen rolstoelvriendelijke gebouwen en straten duidelijk worden weergegeven. Zo kunnen ze hun bezoek aan de stad efficiënt plannen en worden ze niet teleurgesteld door het gebrek aan aangepaste infrastructuur. Jong N-VA Vilvoorde wil deze kaart dan ook als kans aangrijpen om de niet-aangepaste plaatsen te verbeteren om de stad ook voor rolstoelgebruikers aangenamer te maken.

“Ik ben heel trots op mijn ploeg. Al heel snel na onze opstart dagen we de stad uit om inhoudelijke veranderingen door te voeren en steken we zo echt de handen uit de mouwen om Vilvoorde te verbeteren. Ik vind ik de keuze om te wegen op het gelijke kansen beleid van de stad heel mooi, omdat we een frisse wind willen zijn voor alle Vilvoordenaars en niet enkel voor onze leeftijdsgenoten. ”aldus Jeroen Bergers, voorzitter van Jong N-VA Vilvoorde.