N-VA Vilvoorde blij met inschakeling van trambus als ringverbinding door de Vilvoordse wijken.

Op 21 augustus 2016

In aanwezigheid van een afvaardiging van het Vilvoordse stadsbestuur voerde De Lijn vanmorgen een eerste testrit uit met de nieuwe trambus. Vlaams minister Ben Weyts gaf in het persmoment achteraf verdere toelichting.

N-VA Vilvoorde is tevreden dat de mobiliteitsdossiers in haar stad vorm krijgen. Nauwe samenwerking van de afdeling met bevoegd Vlaams minister Ben Weyts (N-VA) leidde tot constructief overleg rond de plannen van de ringverbinding. Eerste Schepen Kevin Vincke is enthousiast:   “Te lang is getreuzeld rond de mobiliteit in Vilvoorde. Gelukkig neemt N-VA nu zowel op lokaal als Vlaams niveau wel initiatief. Je hebt er die dromen, je hebt er die drammen, je hebt er die doen.”

N-VA Vilvoorde is intensief gaan samenzitten op het Martelarenplein in Brussel,  samen met enkele actiegroepen. De ringverbinding moet door middel van Hoogwaardig Openbaar Vervoer het centrum van Vilvoorde niet alleen met Koningslo verbinden, maar ook met de volledige Noordelijke Vlaamse rand, inclusief de Luchthaven van Zaventem. OCMW-voorzitter Jan Anciaux leidde de delegatie en licht toe: “Het kabinet van de minister heeft ons bevestigd dat de ringverbinding door Vilvoorde een absolute prioriteit blijft en dat door het inschakelen van een trambus als modus de investering versneld gerealiseerd kan worden. Bovendien konden we uitgebreid onze aandachtspunten meedelen en werd ons beloofd verder te onderzoeken of ook de nieuwe stadswijk in aanbouw, 4 Fonteinen, voldoende kan worden ontsloten."
Het blijkt ondertussen dat het kabinet aan dit traject meer en meer de voorkeur geeft. Hiermee komt de minister tegemoet aan een belangrijke vraag van de Vilvoordse actiegroepen.

N-VA Vilvoorde is dan ook tevreden dat zij, in het belang van de Vilvoordenaar, als afdeling kan wegen op de Vlaamse plannen. “Vlaanderen is Vilvoorde niet vergeten en daar blijven we als afdeling ook in de toekomst over waken. De initiatieven vandaag onderstrepen onze ambities en stemmen onze afdeling dan ook gelukkig. Het inzetten op de trambus met gebruik van hybride- en aardgasontwikkeling kadert ook perfect in ons klimaatactieplan.”, besluit schepen Viviane Schaessens.

N-VA Vilvoorde
Voorzitter Luc Verhoeven