N-VA Vilvoorde juicht verstrengd onderzoek naar sociale fraude toe

Op 26 april 2021

Stad Vilvoorde zal via de Inter-Vilvoordse Maatschappij voor Huisvesting intekenen op de raamovereenkomst van de Vlaamse overheid om in 41 landen onderzoeksopdrachten uit te voeren op buitenlandse eigendommen. Dat werd duidelijk na een tussenkomst van N-VA-fractieleider Jan Anciaux op de gemeenteraad van 19 april, die het punt specifiek op de agenda had gezet. ‘Als we het systeem van sociale woningen eerlijk willen houden, moeten de fraudegevallen eruit. Wie nog een buitenlandse eigendom bezit, mag geen recht hebben op een sociale woning’, aldus Jan Anciaux. ‘Zo houden we sociale woningen voor wie er ook effectief recht op heeft. We juichen deze beslissing dan ook toe’.

Op initiatief van Vlaams minister Matthias Diependaele trekt Vlaanderen vijf miljoen euro extra uit ter ondersteuning van dit buitenlands vermogensonderzoek. Dit betreft inhoudelijke, organisatorische en financiële ondersteuning voor de sociale huisvestingsmaatschappijen. Zo kan er een financiering komen van de (voor)onderzoeken tegen de mogelijke fraudeurs, via een voorschotregeling. Het financieel element bleek immers een groot struikelblok om aan zo’n onderzoek te beginnen voor onder andere de Inter-Vilvoordse Maatschappij voor Huisvesting. Niet elk onderzoek leidt immers tot een positief resultaat. Wanneer er echter sociale fraude wordt vastgesteld betaald het onderzoek zichzelf terug omdat de fraudeur de vaak jarenlange onrechtmatig gekregen huurkorting moet terugbetalen. Door in te tekenen op deze raamovereenkomst wordt de drempel voor eenieder die sociaal verhuurt om malafide sociale huurders op te sporen verlaagd.

‘Het is uiteraard niet de bedoeling een heksenjacht te organiseren. We willen niet dat mensen in een sociale woning bij voorbaat bekeken worden als fraudeurs. De rotte appels moeten er echter onverbiddelijk uit. Zij moeten de voordelen die ze hebben gekregen terugbetalen. Zo komen er plaatsen vrij voor degenen die het écht nodig hebben.’ , aldus Anciaux. Ook werd beloofd dat de gemeenteraad op regelmatige basis terugkoppeling zou krijgen van de resultaten van dit onderzoek.