Jong N-VA Vilvoorde vernieuwt bestuur

Op 12 december 2021

Afgelopen weekend verkoos Jong N-VA Vilvoorde haar nieuwe dagelijks bestuur. Jeroen Bergers werd herverkozen als voorzitter. Yoachim Nicolas Pieders is de nieuwe secretaris. Stijn Bergers houdt vanaf nu als penningmeester de financiën onder controle. Zowel het dagelijks bestuur als de verschillende andere bestuursleden konden op unanieme steun van de leden rekenen. “Wat 5 jaar geleden op ons eetfestijn letterlijk tussen de soep en patatten begon werd al snel het mooiste en leerrijkste engagement uit mijn leven. Ik ben heel dankbaar voor de aanhoudende steun van onze sterke afdeling”, vertelt Jeroen Bergers.

De afgelopen twee jaar had Jong N-VA heel wat impact op het Vilvoordse debat. Zo kwamen er openbare studieplekken op vraag van de afdeling. Het stadsbestuur volgde ook de vraag van de jongeren om met een live blog op de site onze bewoners op de hoogte te houden van de geldende coronamaatregelen van het moment. Daarnaast ijvert de afdeling om trouwen in openlucht ook in Vilvoorde mogelijk te maken.

Bekender is Jong N-VA Vilvoorde echter van haar vele acties. Zo voerden ze actie tegen de Brusselse stadstol die de Vlaamse pendelaar tot €2000 per jaar kan kosten, omdat schepen De Bakker deze een goed idee noemde. De jongeren staken met ‘Vlaamsche leeuw’ biertjes ook een hart onder de riem van Frédéric die verschillende keren een baksteen door zijn raam kreeg omwille van de Vlaamse vlag die er hangt. Ook gaven ze een agenda cadeau aan schepen De Bakker, omdat ze zelfs nadat ze op de vingers werd getikt door de vrederechter omwille van het zwaar vrachtverkeer dat ze door onze woonkernen jaagt weigerde de problematiek te agenderen op het schepencollege.

Recenter voerde Jong N-VA Vilvoorde ook actie tegen de giga-gascentrale die 2,4 miljoen ton CO2, 500.000 kilo stikstofdioxide en 100.000 kilo ammoniak uitstoot. “Zuhal Demir weigerde deze vergunning terecht. Het is fundamenteel onverantwoordelijk om klimaatvriendelijke kernenergie te vervangen door vervuilende gascentrales. Zeker in Vilvoorde is geen plaats voor extra vervuiling. De impact op ons leefmilieu en het klimaat is enorm. Tijd om het Nederlandse en Franse voorbeeld te volgen en te kiezen voor kernenergie”, vertelt Jeroen Bergers. “Ondanks dat de vergunning werd geweigerd lijkt onze strijd voor propere energie nog niet gewonnen. Het stadsbestuur en de federale regering weten niet van ophouden. Zowel zij als Engie hebben al laten weten dat ze voorstander zijn van een nieuwe aanvraag. Ook het komende jaar zal ons verzet tegen deze gascentrale en strijd voor propere energie dus waarschijnlijk de prioriteit zijn.

Jeroen Bergers werd recent op 18 september ook verkozen tot nationaal dagelijks bestuurslid van Jong N-VA: “Onze Vilvoordse stijl van aan politiek doen slaagt duidelijk aan. Constructief wanneer het kan, rebels wanneer het moet. De komende jaren zullen we ons alvast meer dan ooit inzetten voor de Vilvoordenaar.”