Stadsbestuur verwerpt N-VA motie tegen de Brusselse stadstol

Op 27 januari 2021

Op de gemeenteraad van 25 januari vroeg N-VA Vilvoorde het stadsbestuur om zich te verzetten tegen de ondertussen beruchte Brusselse stadstol. Door deze stadstol zouden alle Vilvoordenaars die Brussel met de wagen willen binnenrijden getroffen worden door nieuwe belastingen. De motie werd door het stadsbestuur bestaande uit SP.A, Open VLD, CD&V en Groen verworpen.

Brussel wil pendelaars die de stad met de auto binnenrijden een tolheffing en kilometervergoeding laten betalen. Aangezien heel wat Vilvoordenaars regelmatig in Brussel zijn is dit een aanzienlijke belasting voor onze inwoners. “Deze stadstol kan onze inwoners tot €2000 per jaar kosten. Je kan de sociale ongelijkheid van deze Brusselse pestmaatregel van ver zien aankomen”, zegt N-VA fractieleider Jan Anciaux.

In onze gemeente werken 6805 pendelaars in Brussel, bijna veertig procent daarvan gaat naar Brussel met de auto. De inwoners van Vilvoorde gaan ook naar Brussel voor dienstverlening, voor winkels, voor cultuur.Veel mensen uit onze streek zijn aangewezen op Brussel voor een ziekenhuis. Ze zouden binnenkort allemaal tol moeten betalen om van zo’n noodzakelijke dienstverlening te kunnen genieten. Aangezien heel wat plekken onbereikbaar zijn met het openbaar vervoer is deze maatregel sociaal onwenselijk.
“Erger nog is dat wij door de gebrekkige splitsing van het gerechtelijk arrondissement Brussel-Halle-Vilvoorde nog steeds aangewezen zijn op de rechtbank in Brussel. Als die tol er komt, zullen onze slachtoffers en daders om zich te verplaatsen naar hun proces en om aanwezig te kunnen zijn, binnenkort tol moeten betalen. Dat is onaanvaardbaar”, vertelt Anciaux.

Inwoners van de Trassersweg zullen zelfs tol moeten betalen om hun straat te mogen uitrijden. Vlaanderen ondernam verschillende pogingen om tot overleg te komen, maar voorlopig bleven die zonder succes.
Begin december keurde het Vlaams Parlement dan een resolutie goed waarin men de Vlaamse Regering oproept op om ‘alle juridische middelen’ aan te wenden om ervoor te zorgen dat de stadstol de Vlaamse pendelaar niet discrimineert. Ook in het Waalse parlement klonk een zelfde oproep.

De N-VA motie waardoor stad Vilvoorde zich zou aansluiten bij het verzet tegen deze pestbelasting voor onze inwoners werd door het stadsbestuur weggestemd. CD&V en Open VLD lieten de deur nog op een kier om een andere motie te stemmen, maar SP.A en Groen namen standpunt tegen de motie en dus voor de stadstol in. “Het is onbegrijpelijk dat het stadsbestuur zich niet tegen de Brusselse stadstol verzet”, benadrukt Anciaux. In andere gemeenten uit de Vlaamse rand zoals Zaventem en Grimbergen stemden Open VLD, Groen en CD&V wel voor deze motie.