Vlaamse regering kent 800.000 euro toe aan stad Vilvoorde voor startershuis

Op 19 december 2021

Heel wat panden in ons stadscentrum zijn verloederd. Om de negatieve spiraal die dit teweeg brengt te doorbreken wordt er door de Vlaamse regering ingezet op een starterswerking als motor voor zelfstandige activiteiten met Broeiliab en START.huis. Het START.huis zal een belangrijk verbindingshuis te worden waar alle partijen die hiervoor verantwoordelijk zijn samenkomen. “Een mooi initiatief om onze lokale economie te versterken”, vertelt Jong N-VA Vilvoorde voorzitter Jeroen Bergers.

De co-creatie in het centrum werd al ingezet. De integratie van het Broeilab burgerinitiatief en de 4 vzw’s van 3WPlus biedt heel wat synergiemogelijkheden. Het centrum van Vilvoorde is gemakkelijk te bereiken met zowel openbaar vervoer als de auto dus het moet mogelijk zijn nieuwe private partners aan te trekken. START.huis zal alvast initiatief nemen om het kernwinkelgebied te proberen te diversifiëren en de verloedering tegen te gaan.

De projectsubsidie van 800.000 euro werkt volgens het systeem van de  Wijkverbeteringscontracten. Deze richten zich op het ondersteunen van lokale besturen bij het aanpakken van uitdagingen in kwetsbare wijken. Centraal staat hierbij de focus op wijken met multidimensionale en verweven problematieken en uitdagingen. Het wijkverbeteringscontract omvat een geheel aan acties waarbij op maat van de wijk engagementen aangegaan worden om het kwetsbare karakter van de wijk gezamenlijk en met vernieuwende instrumenten aan te pakken.

Ons stadscentrum kan alle steun om verloedering tegen te gaan gebruiken. Hopelijk slaagt het samenbrengen van alle partners die zich inzetten voor ons kernwinkelgebied erin om nog meer private partners aan te trekken. De werking van Broeilab heeft in ieder geval al haar nut bewezen om nieuwe hotspots naar Vilvoorde te trekken” besluit Bergers.