N-VA grootste partij in Vilvoorde

Op 28 mei 2019

N-VA is zondag 26 mei de grootste partij van Vilvoorde geworden. Zowel op het Vlaamse als het federale (kanton)niveau wist N-VA de meeste Vilvoordenaars te overtuigen. De lokale afdeling, bij monde van voorzitter Dries Verhaeghe, is blij met dit gigantisch succes: “Deze uitslag geeft aan dat ook de Vilvoordenaar een sterk centrumrechts beleid wenst, naar voorbeeld van Vlaanderen. De nieuwe meerderheid van onze Zennestad kende, onder leiding van Hans Bonte, een zeer moeilijke samenstelling. N-VA werd uiteindelijk aan de kant geschoven door Bonte en De Ro ten voordele van een links stadsbestuur. De Vilvoordenaar pikt dat duidelijk niet. De partijen van het nieuwe stadsbestuur worden door de Pjeirefretters dan ook afgestraft in vergelijking met de gemeenteraadsverkiezingen nog geen 10 maanden geleden. Men vreest dat dit links stadsbestuur steeds verder afdrijft naar Brussel en zichzelf isoleert van de Vlaamse wens en realiteit.”

N-VA Vilvoorde heeft de resultaten van 14 oktober 2018 goed bestudeerd. De verjonging van de afdelingsploeg werd ingezet en onder leiding van de nieuwe voorzitter, Dries Verhaeghe, een tijdelijke campagneverantwoordelijke, Jeroen Bergers, en een volwaardige campagneploeg van zo’n 15 mensen werd aan een sterke campagne richting 26 mei getimmerd. Met tal van druk bijgewoonde activiteiten in het campagnesecretariaat op het Heldenplein en heel wat bezoek van (nationale) kopstukken werd het enthousiasme al snel duidelijk. Afgelopen zondag werd dit vernieuwd enthousiasme bevestigd door de kiezer.

Jan Anciaux klopt met 6.951 voorkeurstemmen huidig burgemeester Hans Bonte (6.294) in Vlaams-Brabant voor de Kamer. Dries Verhaeghe haalde als 5de opvolger voor het Vlaams parlement maar liefst 3.436 voorkeurstemmen. “We willen uiteraard onze vele kiezers, maar ook zeker en vast onze voltallige campagneploeg van harte bedanken voor deze goede uitslag”, aldus Anciaux en Verhaeghe. “We hebben afgelopen weken heel veel steun gekregen vanuit het nationale partijniveau en zijn blij dat we op deze manier iets hebben kunnen teruggeven. Zowel Theo Francken als Ben Weyts zagen hun aantal voorkeurstemmen sterk toenemen. We zullen onze stem in Brussel zeker nog verder laten horen. Dat zal ook nodig zijn, want bij de andere partijen werd, hoewel velen een mooie plaats op de lijst kregen, niemand uit Vilvoorde verkozen. We moeten opletten dat dit links stadsbestuur niet steeds verder afdrijft naar Brussel en zichzelf isoleert van de Vlaamse wens en realiteit, zonder enige inspraak op Vlaams niveau.”