N-VA wil gerichte acties tegen coronabrandhaarden

Op 24 augustus 2021

Afgelopen weken werd duidelijk dat Vilvoorde helemaal achteraan bengelt wat coronacijfers betreft. Slechts in drie Vlaamse gemeenten werden procentueel minder inwoners gevaccineerd dan in onze Zennestad en het aantal besmettingen stijgt verontrustend. ‘Het stadsbestuur moet veel gerichter inzetten op bepaalde doelgroepen en éénieder op zijn of haar verantwoordelijkheid wijzen.’, aldus Dries Verhaeghe (voorzitter N-VA Vilvoorde). ‘Nu dreigt elke Vilvoordenaar de dupe te worden van het onverantwoordelijke gedrag van sommigen.’

Het was burgemeester Bonte die onlangs zelf aangaf dat uit de cijfers bleek dat veel besmettingen gerelateerd zijn aan vakanties. Vooral terugkeerders uit landen als Marokko, Turkije en onder andere Macedonië doen de cijfers negatief evolueren. Dat zou bovendien deels verklaren waarom de vaccinatiegraad bij de Vilvoordse jongeren zo laag blijft.

Het is positief dat uit de cijfers specifieke doelgroepen kunnen afgeleid worden. Nu kunnen met gerichte acties deze doelgroepen gemobiliseerd worden. Dit had eigenlijk, op basis van eerdere inzichten, al vóór de verlofperiode moeten gebeuren. Als de burgemeester zelf geen gehoor vindt, mag hij niet aarzelen (politieke en/of religieuze) tussenpersonen die wel tot dergelijke doelgroepen doordringen op hun verantwoordelijkheden te wijzen.’

Dergelijk proactief beleid moet er toe leiden dat niet weer elke Vilvoordenaar het slachtoffer wordt van het langer aanhouden van coronamaatregelen waar die in de rest van Vlaanderen wel kunnen versoepeld worden. Zo kunnen we bijvoorbeeld vermijden dat alle jongeren in het Vilvoordse secundair onderwijs (met een eventueel verlengde mondmaskerplicht) de dupe worden van het vakantiegedrag van enkele leeftijdgenootjes en hun ouders.