Stadsbestuur Vilvoorde laat wijkbewoners in de kou staan

Op 30 september 2020

Er werd nog geen enkel wijkcontract, waarbij wijkbewoners zelf infrastructurele ingrepen kunnen voorstellen voor hun wijk, afgerond. Dat werd duidelijk na een interpellatie van kersvers gemeenteraadslid Dries Verhaeghe (N-VA) op de Vilvoordse gemeenteraad van maandag 28 september. Deze wijkcontracten waren nochtans een duidelijke belofte binnen het bestuursakkoord van de Vilvoordse Vivaldimeerderheid.

‘Dit stadsbestuur is ondertussen bijna 2 jaar bezig en nog geen enkel wijkcontract werd opgeleverd’, aldus Dries Verhaeghe. ‘Het stadsbestuur zegt nu te willen wachten op de inzichten uit de wijkcirculatieplannen. Maar wat blijkt: de opdracht voor de opmaak van de wijkcirculatieplannen moet nog in de markt geplaatst worden. Het is heel erg jammer dat het stadsbestuur onze wijkbewoners op deze manier in de kou laat staan. Waar tal van wijkbewoners enthousiast aan de slag gingen, moeten ze nu vrezen dat er deze bestuursperiode niets van hun plannen zal gerealiseerd worden’.

Dries Verhaeghe vroeg de bevoegde schepenen niet langer naar elkaar te kijken en de wijkbewoners uit Peutie, Houtem, Faubourg, Far-West, Kassei en Koningslo zo snel als mogelijk te geven waar ze recht op hebben. ‘Bij de lokale verkiezingen van 2018 stond ik op de N-VA-lijst met de belofte onze wijkbewoners een stem te geven. Nu ik in de gemeenteraad zetel, zal ik die belofte nakomen. Ik zal het stadsbestuur blijven vragen ook werk te maken van hun beloftes’.

Ter informatie:

Het Vilvoordse bestuursakkoord (https://www.vilvoorde.be/bestuursakkoord) stelt het volgende:

De wijken opwaarderen middels wijkcontracten
De voorbije jaren werden heel wat scholen vernieuwd en uitgebreid en werd zwaar geïnvesteerd in Filfurdo, kinderopvang, sport- en jeugdinfrastructuur, voet- en fietspaden, wegen, parken en pleinen. Het hoofdaccent lag daarbij op de grondige vernieuwing van het stadscentrum. Gelijktijdig werd geprobeerd om onze wijken niet te vergeten.
Na de vernieuwing van het handelscentrum en de omgeving van de Grote Markt willen we de komende jaren vooral een aantal wijken grondig opwaarderen. We willen dat niet zomaar doen. We willen een duidelijk engagement om te werken met wijkcontracten. In het eerste jaar van de legislatuur wordt per wijk een investeringsbudget vastgelegd en willen we samen met de bewoners , via budgetparticipatie, duidelijk vastleggen waaraan deze middelen worden besteed. Daarna wordt de stand van zaken jaarlijks besproken met de wijkbewoners. Op deze manier zal ook de Vilvoordenaar zes jaar lang mee bepalen wat er in onze wijken geïnvesteerd moet worden.

Het audioverslag van de gemeenteraad verschijnt binnenkort op de website van de stad.